بیایید به راستی هم دل باشیم همانطور که هم زبانیم

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ بیایید به راستی هم دل باشیم همانطور که هم زبانیم خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

در تداوم حرکت پسندیده و مبارک نامگذاری‌ سال‌های شمسی و انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری در پیام‌های نوروزی معظم له با عناوینی خاص که متناسب با شرایط زمانی و مکانی و فضای حاکم بر کشور می‌باشد، امسال نیز شعار «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» انتخاب شده است. در این راستا با هدف اجرا و عملیاتی  کردن این شعار در بستر مساجد، مطالبی در این خصوص مطرح می‌شود.

پوشیده نیست که مسجد از دیرباز، ازجایگاه ویژه‌ای در میان دولت‌ها و ملت‌های مسلمان برخوردار بوده است. اگر نیم‌نگاهی به دوران شکل‌گیری مسجد در زمان حضرت رسول گرامی اسلام‌ (ص) داشته باشیم درخواهیم یافت که بسیاری از امور حکومت اسلامی که توسط نبی مکرم اسلام (ص) بنا نهاده شده بود بستر و خاستگاه شکل‌گیری آن از مساجد و در مساجد بوده است و از همان زمان تاکنون، مساجد، جایگاه ویژه‌ای در نگاه حکومت‌ها و حکام داشته است و از سویی دیگر مسجد در بین عامه مردم و جوامع اسلامی، منزلت و شأن والایی داشته و یکی از مکان‌های تلاقی  تعامل دولت‌ها با مردم بوده است به گونه‌ای که دولت‌ها با بهره‌مندی از بستر مساجد سعی کرده‌اند خواسته‌ها و اهداف و برنامه‌های خویش را تبلیغ و تبیین نمایند.

استفاده از فضای مسجد برای ایجاد همدلی و وحدت میان امت اسلامی دارای سابقه دیرینه‌ای است که اولین بار توسط نبی مکرم اسلام (ص) با عنوان پیمان اخوت بین مسلمانان مهاجر و انصار در مدینه منعقد گردید. احیاء این روش و سنت نیکوی اسلامی با عنوان و نگاهی فراگیرتر یعنی نه تنها میان عامه مردم بلکه بین دولت و ملت که دو بال‌ پرواز و صعود جامعه اسلامی به سوی مراتب بالای کمال و ترقی به حساب می‌آیند، حرکتی‌است که می‌تواند با توجه به شرایط موجود کشور و نیز منطقه و جهان اسلام، دریچه‌ای نوید بخش برای گشودن باب تفاهم و دوستی ملی بین دولتمردان و تمامی لایه‌های اجتماعی جامعه از هر قشر و صنف و نژاد و طبقه و... برای رسیدن آسان‌تر و سهل‌الوصول‌تر به آرمان‌های متعالی و اهداف والای انقلاب شکوهنمد اسلامی تلقی گردد.

در این راستا بایسته و شایسته است دولتمردان با حضوری بیش از پیش و پر رنگ‌تر و با استمرار (نه صرفاً نمادین) همراه با داشتن برنامه و هدف، ضمن اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به عموم مخاطبان مسجد در خصوص کم و کیف فعالیت‌های اجرایی دولت از بستر مساجد برای بسط و گسترش شعار سال استفاده بهینه نموده و از سوی دیگر متولیان مسجد به خصوص ائمه جماعات، روحانیون و مبلغین از تریبون منابر و وعظ و خطابه نسبت به فضاسازی لازم برای تحقق شعار سال بهر‌گیری نمایند. لازمه این حرکت و ایجاد فضای همدلی و هم‌زبانی ایجاد جریانی دوسویه و تعاملی در بستر مساجد است. در واقع مساجد به مثابه پلی ارتباطی بین دولت و مردم عمل نموده و و هر دو جریان را به هم متصل و مرتبط می‌سازد. مقدمه این کار ایجاد نگاه ویژه در مسئولان اجرایی کشور می‌باشد که بایسته است مسجد را به عنوان نقطه ثقل و گرانیگاه تحقق شعار سال به شمار آورده و در این راه‌ ضمن برداشتن گا‌م‌های عملی راه‌کارهای اصولی و منطقی در تعامل و همکاری با مردم را فراهم سازند چرا که مسجد مربوط و مختص به یک قشر یا طبقه و نژاد خاصی نیست بلکه تمامی آحاد جامعه از هر قشر و صنف و لایه اجتماعی در آن حضور دارند بنابر این بستر مسجد بهترین مکان برای ایجاد همدلی و همزبانی بین این طبقات و اقشار مختلف اجتماعی با دولتمردان و مسئولان اجرایی می‌باشد از طرفی دیگر متولیان مساجد نیز شایسته است بدون مدّ نظر قرار دادن مباحث جناحی و خطی و گروهی و.. فضای مساجد را برای حضور مسئولان اجرایی و دولتی‌ها مهیا نمایند. تا این عزیزان بتوانند در محیطی آرام و بدون تنش، اهداف و برنامه‌های دولت و نظام را با هدف اطلاع‌رسانی و ارتقاء سطح آگاهی‌های عموم مردم  بیان نمایند در چنین شرایط و زمینه‌ای شاهد خواهیم بود که مساجد به یکی از نقش‌ها وظایف ذاتی خویش عمل نموده و فضای همدلی و همزبانی را در سطح جامعه گسترش و بسط خواهد داد و از این طریق گام‌های عملی در اجرای منویات مقام معظم رهبری در جهت ایجاد همدلی و همزبانی بین دولت و مردم به منصه ظهور و بروز خواهد رسید.

[ دو شنبه 23 آذر 1394برچسب:همدلی و همزبانی ، دولت و ملت ، مسجد و همدلی و همزبانی ، مسجد و دولت و ملت,

] [ 16:17 ] [ محدثه میری ]

[ ]

کلیک کنید

[ دو شنبه 23 آذر 1394برچسب:,

] [ 16:11 ] [ محدثه میری ]

[ ]

مؤلفه ها و الزامات همدلی و همزبانی

دولتمردان باید ابتدا با یکدیگر همدل بوده و از هرگونه تناقض گویی و اختلاف نظر در انظار عمومی که نشان از تشتت و سردرگمی مردم باشد، پرهیز کنند. خصوصاً در رفتار با مردم که باید همواره از دو پهلو سخن گفتن بپرهیزند.

لامـــــرود - دکتر سید محسن هاشمی: مقام معظم رهبری بر اساس سیره هر ساله خویش و نیازهایی که سال جدید احساس می شود، نامی را برای سال انتخاب می کنند، نامی که صرفاً یک شعار نبوده بلکه یک راهبرد اجرایی می باشد که باید در آن سال و بعد از آن مورد توجه جدی قرار گیرد. بر این اساس ایشان در سخنان لحظه تحویل سال خویش، 1394 را سال دولت و ملت، همزبانی و همدلی نام گذارده اند. 


تحقق این شعار و عملی سازی آن دارای یک سری مؤلفه و الزامات است که ایشان در پیام نوروزی و سخنرانی نخست خویش در حرم رضوی پاره ای از آنها را بیان داشته اند. نخستین مؤلفه در نظر داشتن هدف است، بدین معنی که هدف از همدلی و همزبانی چیست؟ و چه الزامی برای توجه به آن وجود دارد؟ آیت الله خامنه ای مهمترین هدف از همدلی و الزام به آنرا در راستای رسیدن ملت ایران به آرزوهای بزرگ خویش می داند: "آرزوهاى بزرگى براى ملّت عزيزمان داريم كه همه ى اين آرزوها هم دست يافتنى است. آرزوهاى بزرگ ما براى ملّت در اين سال، پيشرفت اقتصادى است؛ اقتدار و عزّت منطقه اى و بين المللى است؛ جهش هاى علمى به معناى واقعى است؛ عدالت قضائى و اقتصادى است؛ و ايمان و معنويّت است . . . اين ظرفيّت عظيم و مهم دست يافتنى است ولى شروطى دارد؛ يكى از مهم ترين شروط عبارت است از همكارى هاى صميمانه ميان ملّت و دولت؛ اگر اين همكارى صميمانه از دو سو شكل بگيرد، يقيناً همه ى آنچه را كه جزو آرزوهاى ما است دست يافتنى است و آثار آن را مردم عزيزمان به چشم خواهند ديد."  


دومین الزام در این راستا در نظر گرفتن نقش خویش و عدم جایگزینی وظایف است. دولت و ملت هر کدام وظایفی و کارکردهای خاص خویش را دارند. دولت از نظر مقام معظم رهبری کارگزار مردم است، یعنی شخصیتی حقوقی که توسط مردم انتخاب گردیده تا به نمایندگی از آنان به امور عمومی جامعه بپردازد. اما مردم تعیین کننده کارگزار و ناظر و نقاد او در وهله نخست و مددکار و راهنمای او در مرتبه دوم خصوصاً در مواردی همچون صرفه جویی ملی و اعتماد عمومی می باشند. از سوی دیگر مردم باید بدون در نظر گرفتن میزان آراء یک دولت در عرصه انتخابات، آنرا مشروع و مقبول قلمداد کرده و به فرامینش تمکین کنند، چنانچه دولت نیز باید همه افراد رأی دهنده را به یک چشم دیده و از دو دستگی در بین مردم بپرهیزد و در نهایت باید نقش مردم را در تحقق اهداف انقلاب بیش از نقش دولتهای خارجی در نظر داشته و از قدرت ملی برای کاهش فشار تحریمها استفاده نماید.


سومین مؤلفه، همدلی درونی مردم و دولت با یکدیگر است. دولتمردان باید ابتدا با یکدیگر همدل بوده و از هرگونه تناقض گویی و اختلاف نظر در انظار عمومی که نشان از تشتت و سردرگمی مردم باشد، پرهیز کنند. خصوصاً در رفتار با مردم که باید همواره از دو پهلو سخن گفتن بپرهیزند. مردم نیز باید با یکدیگر هم صدا شده و از هرگونه اقدامات تفرقه انگیزانه خودداری کنند، مسئله مهمی که رهبر معظم انقلاب دو بار آنرا در شعارهای سال 1384 و 1386 مطرح کرده اند.


مؤلفه چهارم در همدلی و همزبانی مردم و دولت، رعایت احترام به یکدیگر و نقادی دلسوزانه است. در اینباره رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نخست خویش در سال جاری بیان کردند که: " مردم باید با دولت با نگاه همراهی و مهربانانه و با نگاه همدلی سخن گفت و هم مسئولان کشور. در 3 قوه باید آن‌ها با منتقدان خود و کسانی که انتقاد می‌کنند، رفتار مناسبی داشته باشند، آن‌ها را تحقیر نکند. تحقیر مخالفان از سوی مسئولان خلاف تدبیر و حکمت است." اهمیت این مسئله آنگاه روشن می شود که به رویدادها و بگو مگو های سیاسی بین دولت و منتقدان در سال گذشته نگاهی مجدد افکنده و رفتارها و گفتارهای دور از شأن ملت ایران را به یاد آوریم.


نتیجه آنکه همدلی و همزبانی دولت و ملت مسئله ای ضروری است که هر چند دوگانگی دولت و ملت را به رخ می کشاند، اما باید در نظر داشت که دولت برآمده از مردم بوسیله آراء مستقیم آنان بوده و به عنوان یک کارگزار در خدمت عموم می باشد و نتیجه عملکرد آن نیز، رضایت عام و کمک به مردم در تحقق آرزوهای خویش بوسیله استفاده از ظرفیت های درونی آنان می باشد، عملکردی که تحقق آن مطمئناً نیاز به یک همراهی، همدلی و همزبانی مشترک دارد.

[ دو شنبه 23 آذر 1394برچسب:,

] [ 16:10 ] [ محدثه میری ]

[ ]

مولوی چه خوش سروده است:

 

هم‌زبانی خویشی و پیوندی است  //  مرد با نامحرمان چون بندی است

ای‌بسا هندو و تُرک هم‌زبان  //  ای‌بسا دو تُرک، چون بیگانگان

پس زبان محرمی، خود، دیگرست  //  همدلی از هم‌زبانی بهترست

بر اساس این ابیات مولوی نتیجه می‌شود که:

الف – هم‌زبانی بسیار خوب است و ناهم‌زبانی بد است.

ب – هندو و ترک (که ظاهراً هم‌زبان نیستند) می‌توانند هم‌زبان شوند (یکدیگر را درک کنند).

ج – ممکن است دو نفر که ظاهراً هم‌زبان‌اند، چون بیگانگان زبان یکدیگر را نفهمند.

د – نتیجه این‌که زبان محرمی (که احتمالاً همدلی است) نوع دیگری از زبان است.

ه – همدلی از هم‌زبانی بهتر و – یا طبق برخی نسخه‌ها – خوش‌تر است. می‌توان احتمال داد که مولوی می‌خواهد بگوید که همدلی منشأ و اساس هم‌زبانی است.

[ دو شنبه 23 آذر 1394برچسب:مولوی , ناهم زبانی ,

] [ 16:4 ] [ محدثه میری ]

[ ]

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران

 

روزنامه های صبح 17 آذر ماه تیتر، عکس یک، سرمقاله و یادداشت های خود را به روز دانشجو و مراسم هایی که دیروز در دانشگاه های کشور به این مناسبت برگزار شد اختصاص داده و ضمن مقایسه شرایط این مراسم ها با زمان دولت های نهم و دهم از شرایط کنونی ابراز خرسندی کردند. البته بودند روزنامه یا روزنامه هایی که با دیدی متفاوت نگاه کرده و سعی دارند به انتقاد از انتخاب برخی افراد به عنوان سخنران این مراسم ها سعی بر متفاوت بودن داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی  خبری جماران، این روزنامه ها علاوه بر این موضوع به موارد دیگری از جمله حادثه پزشکی خمینی شهر و موضوعات سیاسی از جمله انتخابات و فضای سیاسی منطقه خاورمیانه پرداخته اند.

در این روزنامه ها می خوانید:ادامه مطلب


ادامه مطلب

[ سه شنبه 17 آذر 1394برچسب:,

] [ 18:29 ] [ محدثه میری ]

[ ]

ول‌نیوزطی مناظره ای که در یکی از شبکه های اجتماعی میان کارشناسان، اساتید دانشگاه و جمعی از اهالی عرصه فرهنگ، با موضوع ارزیابی میزان تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در سال دولت، ملت، همدلی و همزبانی صورت گرفت شرکت کنندگان در این مناظره به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که در ادامه، متن کامل مناظره را مشاهده می فرمایید.



ادامه مطلب

[ سه شنبه 17 آذر 1394برچسب:مناظره ، دولت ، محمدصادق افراسیابی,

] [ 18:15 ] [ محدثه میری ]

[ ]

فرماندار شهرضا گفت: آن‌چه بیش از همه مهم است و باید به عنوان یک الگو در دستور کاری مجریان انتخابات قرار گیرد، زمینه‌سازی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات و تأمین شرایط مناسب برای تشخیص مردم نسبت به افراد اصلح است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، محسن گلابی روز دوشنبه در جلسه ستاد انتخابات شهرستان شهرضا اظهارکرد: مجریان قانون از هرگونه دخالت در امر تبلیغات به نفع فرد یا گروه خاصی پرهیز کنند، وظیفه قانونی و اخلاقی مجریان قانون، اجرای حدود و ضوابط قانون است.

 

وی افزود: تمام اعمال و رفتار مسؤولان و مجریان قانون از سوی مردم بررسی و تحلیل می‌شود؛ بنابراین همه این افراد باید بدانند وظیفه‌ای جز خدمت‌رسانی به مردم و صیانت از حریم قانون ندارند.

 

وی قانون‌گرایی در انتخابات را زمینه‌ساز ایجاد نشاط سیاسی دانست و افزود: انتخابات عرصه همدلی و همزبانی دولت و ملت است و باید تلاش کنیم تا با رعایت تمام جوانب قانون این انتخابات نیز همچون گذشته به خوبی برگزار شود.

 

فرماندار شهرضا تصریح کرد: داوطلبان تصدی سمت نمایندگی مردم باید با توجه به مقررات، در مهلت مقرر به امر تبلیغات بپردازند و در این مدت از تخریب دیگر نامزدها یا بیان مطالب غیرقانونی پرهیز کنند.

 

وی ادامه داد: موارد و دستورات لازم در قانون انتخابات کشور و آیین نامه اجرایی آن به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده و نظارت مستمر بر اجرای آن نیز، لحاظ خواهد شد.

[ شنبه 14 آذر 1394برچسب:دولت و ملت، همدلی و همزبانی ، انتخابات مجلس دهم,

] [ 20:13 ] [ محدثه میری ]

[ ]

گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا ترقی، عضو بین الملل حزب موتلفه اسلامی در نشستی با عنوان نقش احزاب در رسانه‌ها در اعتماد بین دولت و ملت که عصر امروز در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به نام گذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری گفت: این نام گذاری در واقع نه تنها موجب اعتلای فرهنگ عمومی شده است بلکه جهت گیری احزاب و رسانه‌ها را نیز تنظیم می‌کند.

 


عضو بین الملل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه بررسی نقش رسانه‌ها و احزاب در خصوص شعار سال از چند نکته حائز اهمیت است گفت: این نامه گذاری سیاست گذاری یا حکم حکومتی نیست بلکه در چارچوب وظایف مقام معظم رهبری و در راستای هدایت مسئولان به سوی اجرای سیاست‌های کلی نظام صورت می‌پذیرد.

 


وی از جمله مصادیق این اقدام را حفظ نظام مدیریت کلان جامعه و همچنین تصحیح اشتباه مسئولان و گره گشایی از مشکلات کشور دانست و یادآور شد: از این رو جا دارد این نام گذاری مورد توجه احزاب رسانه‌ها و همه مردم قرار گیرد.

 


ترقی مخاطب اصلی این نام گذاری را در درجه اول مردم و درجه بعد مسئولان دانست و اظهار داشت: بر این اساس احزاب و رسانه‌ها با چند نوع عملکرد در قبال این نام گذاری ظاهر می‌شوند برخی احزاب و رسانه‌ها شعار سال را باور دارند و در اجرای آن اهتمام می‌ورزند. دسته دیگر از احزاب و رسانه‌ها آنهایی هستند که شعار سال را خیلی باور نداشته و در حد رفع تکلیف به آن می‌پردازند و در بازه زمانی حداکثر یک تا سه ماهه به آن توجه دارند. دسته دیگر احزاب و رسانه‌ها احزاب و رسانه‌هایی هستند که این شعار را نه باور دارند و نه آن را تبلیغ می‌کنند حتی به دنبال جایگزین کردن شعارهایی به جای شعار سال هستند.

 


عضو بین الملل حزب موتلفه اسلامی گفت: متاسفانه عمده احزاب ما با مطالبه مردم و شعار سال فاصله دارند و در مورد رسانه‌ها هم شاهد همین وضعیت هستیم.

 


وی با بیان اینکه در این روند رسانه ملی فعال‌ترین رسانه در تبیین شعار سال است افزود: مطبوعات و رسانه‌های مکتوب هم بعضا از کنار شعار سال عبور می‌کنند.

 


ترقی با اشاره به شعار امسال مبنی بر همدلی و هم زبانی دولت و ملت اظهار داشت: دولت مهم‌ترین مخاطب شعار این سال‌های اخیر بوده است و در این راستا وظایفی در ایجاد همدلی و هم زبانی دارد.

 


عضو بین الملل حزب موتلفه اسلامی ضرورت نام گذاری سال ۹۴ را با عنوان سال همدلی و هم زبانی مقاصد شوم دشمن دانست و تصریح کرد: در شرایطی که دشمن قصد داشت با ایجاد نارضایتی موجود ساختار کشور را ناکارآمد جلوه دهد امسال توسط مقام معظم رهبری سال همدلی و هم زبانی بین دولت و ملت نام گرفت.

 


لازمه تحقق همدلی و هم زبانی بین ملت و دولت برخورد صادقانه دولت با مردم و اعتماد طرفین به یکدیگر است

 


وی پیشرفت اقتصادی، اقتدار منطقه‌ای، جهش علمی، عدالت قضائی و تقویت ایمان در جامعه را که مقام معظم رهبری لازمه تحقق آن‌ها را در همدلی و هم زبانی دولت و ملت عنوان کردند را در صورتی محقق شدنی دانست که برخورد صادقانه دولت با مردم و اعتماد دو جانبه بین ملت و دولت برقرار باشد. همچنین توجه به توانمندی‌های مردم و صداقتی که بین طرفین است سبب هم افزایی و همدلی و هم زبانی بین دولت و ملت خواهد شد.


 

[ شنبه 14 آذر 1394برچسب:,

] [ 20:11 ] [ محدثه میری ]

[ ]

به علت طولانی بودن در ادامه مطلب ببنید


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:,

] [ 19:39 ] [ محدثه میری ]

[ ]

 

                                               
 
همدلی و هم‌زبانی میان کارگزار و کارفرما. معنایی بدیع و مهم در فرهنگ سیاسی است که رهبر فرزانه‌ی انقلاب سال 1394 شمسی را با عطف توجه به آن، سالِ «همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت» نامیدند. و این نام‌گذاری می‌رود تا تصورها از ارتباط عموماً حقوقی و خشک کارفرما و کارگزار را به فضای آکنده از دیگرخواهیِ «همدلی و هم‌زبانی» ببرد و برگی دیگر بر دفتر مضامین بلند برخاسته از فرهنگ انقلاب اسلامی بیفزاید.
همدلی را «توانِ خود را جای دیگران گذاشتن» دانسته‌اند. اما سخن به ارتباط کارفرما و کارگزار که می‌رسد قصه وضع جالبی به خود می‌گیرد. کارفرمایی که قرار است تلاش کند «خود را جای کارگزار بگذارد» چه وضعی خواهد داشت؟ یا کارگزاری که می‌خواهد لحظه‌ای «جای کارفرما بنشیند و دنیا را از چشم او نگاه کند» چه منظره‌ای خواهد دید؟
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی‌شان[1] ضمن معرفی «ملت» به‌عنوان «کارفرمای دولت» بر خصوصیت مهمی از این کارفرما انگشت گذاشتند: «عزم». ایشان تأکید کردند که از دوتاییِ «عزم ملی و مدیریت جهادی»، اولی که به ملت مربوط بود مخصوصاً در راهپیمایی‌های عظیم و متعددشان به‌طور کامل محقق شد و معلوم گشت که «از طرف ملت عزم لازم وجود دارد.» اما از نظر ایشان تحقق مدیریت جهادی به کاملیِ عزم ملی نبود و صرفاً «هر جا مدیریت جهادی بروز داشت» پیشرفت‌ها نیز آشکار بود.
بدین ترتیب صورت‌مسئله‌ی ما قدری تکمیل‌تر می‌شود: از یک‌سو کارفرمایی داریم که عزم راسخی به نمایش گذاشته، از سوی دیگر نیز کارگزاری داریم که - نه به‌اندازه‌ی کارفرما اما او هم - نشان داده است که هر جا اراده کند می‌تواند. حالا قرار است این دو گروه بیش‌ از پیش با یکدیگر همدلی کنند. یعنی توانِ «خود را جای دیگری گذاشتن» را بیش‌ از پیش در خود تقویت کنند.
 
ملتی که با دولت همدل است
ملت قرار است گرفتاری‌های دولت را گرفتاری‌های خودش بداند. او بسان کارفرمایی است که مشغله‌های کارگزار را جزئی از دغدغه‌های خود می‌بیند و «توقعات» خود را بیش‌ازپیش مدیریت می‌کند.
به‌عنوان یک نمونه، نادره شاملو مشاور توسعه بین‌الملل و مشاور ارشد پیشین بانک جهانی 18 آذر 93 در گفتگو با صدای آمریکا به یکی از آخرین سفرهایش به ایران اشاره می‌کند و می‌گوید «...تا یک حدی به نظر من می‌رسید که مردم ایران فکر می‌کنند که اگر امروز نخریم فردا گران‌تر می‌شود! درواقع Expectation[2] زیاد است و سطح توقعات واقعاً بالا رفته. خلاصه اینکه هرچند سختی هم می‌کشند اما اوضاع آن‌قدرها خراب نیست...»
این «اگر امروز نخریم فردا گران‌تر خواهد شد» یکی از تلقی‌های کاملاً منافی با همدلی ملت و دولت است. ملتی که می‌خواهد با دولتِ منتخب خود همدل باشد می‌بایست عامدانه به این‌جور «اگر»ها - که صرفاً به توقعات بی‌پایان دامن می‌زنند - بی‌اعتنایی کند. این دست اگرها ملت را از دولتِ کارگزار خود دور می‌کنند، بماند که ما ترجیح می‌دهیم اوصاف رسانه‌های بیگانه در موردمان - مثل اغلب موارد - دروغ باشد و اصلاً زیبنده نیست که رفتاری داشته باشیم که دشمنان را در اشکال‌گیری بر ما مُحِق کند. اگر مردم «خود را جای دولت بگذارند» و به معنای حقیقی کلمه با دولت همدلی کنند، این دست اگرها میدانی برای خودنمایی پیدا نخواهند کرد.
مردم باید دولت را - و کشور را - از خود بدانند و اگر در هر زمینه‌ای نیازی جمعی وجود دارد آن نیاز را مانند نیازهای شخصی خود جدی تلقی کنند و برای رفع آن همت و نظم نشان دهند. با توجه به تأکیدات اخیر بر مسائل اقتصادی کشور، منحصر کردن حداکثری خریدها به کالاهای داخلی، اهتمام همدلانه و جدی به پرداخت دیون ملی، و سوگیری فوری برای کاهش میزان مصرف و دامن زدن بر جوّ «انضباطِ کسب و مصرف» شاید حداقل کارهایی باشند که مردم می‌توانند برای تحقق شعار سال 94 در دستور کار خود قرار دهند.
 
دولتی که با ملت همدل است
دولت قرار است مسائل مردم را به‌واقع مسائل خود بداند. قرار است تا آنجا که می‌تواند تمرین کند که دنیا را از پنجره‌ی مردم ببیند. دیگر قرار نیست به توصیه و نصیحت بسنده شود. قرار است دولتی‌ها خود را یکی از مردم تلقی کنند و دقیقاً مانند آن‌ها به دولت - به خود - نگاه کنند. و روشن است که از اینجا تا «خود انتقادی» راهی نیست!
خود انتقادی باید به‌طورجدی وارد گفتمان دولت آقای روحانی شود تا از این طریق، دولت بتواند بیشتر خود را جای مردم بگذارد. دولتمردِ «خود منتقد» و اهل همدلی با مردم دولتمردی است که بیش و پیش از مردم - و یا شرایط - به «خود» مشکوک است. دولتمردی که با مردم همدل می‌شود و خود را چون یکی از آنان فرض می‌کند اندک‌اندک از «نگاه بالا به پایین» منزجر می‌شود و ترجیح می‌دهد نقادی را از خود شروع کند.
کابینه‌ای که همدل با ملت است با «مجلسِ برخاسته از ملت» نیز احساس خودی بودن بیشتری خواهد داشت. مجلس تبلور اراده‌ی ملت است. دولتی که تصمیم به همدلی با مردم گرفته کشمکش‌های طبیعی‌اش با مجلس را «با گذشتِ بیشتر از سوی خود» فیصله می‌دهد چون قصد جدی دارد که خود را جای مردم و نمایندگان مردم بگذارد.
دولتی که با مردم همدل و هم‌زبان است بر دشمنانِ مردم سختگیرتر از پیش خواهد بود. او با نشستن جای مردم، «بغض و کینه‌ی انقلابی» را که در قلب توده‌ها جریانی پرخروش دارد بیش‌ازپیش حس می‌کند و به همین سبب در کلیشه‌های «یا دیپلمات یا انقلابی» نمی‌ماند و خود را پای میزهای مذاکره «انقلابی‌تر» نشان می‌دهد. اهالی مذاکره در چنین دولتی به مردم سرزمین خود شبیه‌تر می‌شوند. دیپلمات‌هایی که با مردم همدل‌تر شده‌اند قادرند در جای‌جای مذاکرات تصور کنند که مردم ناظر و شاهد گفته‌های آن‌ها و بلکه جای آن‌ها هستند! این ورزه‌ی فکری، نمایندگان صادق ایران در مذاکرات هسته‌ای با دولت‌های ظالم را تقویت می‌کند تا بیش از گذشته «بچه‌های این مردم» و «بچه‌های این انقلاب» به نظر برسند.
 
خشونت‌های زبانی، دشمنانِ همدلی
باید به یاد داشته باشیم که خشونت‌ورزی‌های زبانی و رسانه‌ای کاهنده‌ی قطعی همدلی هستند و این اثر کاهندگی بر هر دو سوی ماجرا است. مردم و جریانات مردمی اگر تندزبانی پیشه کنند و مکتوبات و ملفوظات خود را به خشونت زبانی بیالایند توانایی «دیدن دنیا از نگاه دولتی‌ها» را اندک‌اندک از دست می‌دهند و همدلی کردن برایشان غیرممکن می‌شود. دولتمردان نیز چنانچه تریبون‌ها را به آوردگاه الصاق انواع برچسب بر سر و روی منتقدین و مخالفان خود تبدیل کنند، قدرتِ «خود را جای مردم گذاشتن» کم‌کم در آن‌ها زوال میابد و همدلی برایشان دست‌نیافتنی می‌شود.
 
جامعه‌ی مدنی، رابط و حامل همدلی
جامعه‌ی مدنی را حوزه‌ای از ارتباطات اجتماعی دانسته‌اند که بدون هیچ مداخله‌ی دولتی همواره نقش واسطه‌ میان دولت و ملت ایفا کرده. مهم‌ترین عناصر این حوزه در دو منطقه ریشه ‌دارند: 1. مراکز آموزشی از حوزه و دانشگاه و مدرسه 2. انواع و اقسام رسانه‌ها از مطبوعات گرفته تا رادیو و تلویزیون.
بدین ترتیب به نظر می‌رسد دستیابی به هر سطحی از همدلی و هم‌زبانی میان ملت و دولت نیازمند آرایش کانال ارتباطی آن دو – یعنی جامعه‌ی مدنی - به لوازم همدلی و هم‌زبانی است. باید بیش‌ازپیش به فضای جامعه‌ی مدنی همدلی و هم‌زبانی تزریق شود تا از این طریق، ارتباطات دولت و ملت نیز شکلی نو و همدلانه‌تر پیدا کند.
 
همدلی به‌مثابه راهبرد
یادمان باشد که همدلی گاهی راهبرد است گاهی روش. یک‌وقت صرفاً می‌خواهیم با رواج همدلی «منازعات موجود» را فیصله دهیم، یک‌وقت هم البته قصدمان فراتر از این است و می‌خواهیم به «ریشه‌ی درگرفتنِ منازعات» نگاه طبیبانه بیندازیم. حالا که رهبر فرزانه‌ی انقلاب سالی را به نام همدلی مزین کرده‌اند شاید حیف باشد که آن را صرفاً یک «روش» در نظر بگیریم.
به نظر می‌رسد فرصتی مغتنم پیش‌آمده تا «همدلی» را به چشم «راهبردی ملی» نگاه کنیم و بجای توقعمان از یکدیگر، توقعمان از «همدلی» را بالا ببریم و بگذاریم این نوشدارو، حالا که می‌تواند، نقشی بیش از «ممانعت از مرگ سهراب» داشته باشد و اساساً «بساطِ سهراب کُشان» را جمع کند!
نگاه راهبردی به همدلی می‌تواند «شکاف‌های متراکمی» را که اثری جز تعمیق درهم‌ریختگی و افزودن بر سطح تنش‌ها ندارند را به «شکاف‌های متقاطعی» تبدیل کند که اجازه‌ی دوقطبی شدن را به جامعه نمی‌دهند و از سطح و عمق کشمکش‌های انرژی بر به‌طور محسوسی می‌کاهند.
 
همدلی و موج‌سواری‌های سیاسی
از همین ساعات اول طرح این شعار برای سال 94 باید مراقب سوءاستفاده‌های بیش‌ازپیش از مفهوم «همدلی» نیز بود. نهم دی‌ماه 93 رئیس‌جمهور محترم راهپیمایی تاریخی یوم‌الله نهم دی سال 1388 را به معنای بیعت مجدد با جمهوری اسلامی ایران، اصل ولایت‌فقیه و خاندان امامت دانستند و روز 9 دی را «روز همدلی» نام نهادند[3]. این بیان آقای روحانی را بگذارید کنار اتفاقی که دو ماه و نیم پیش از آن افتاد. شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان زنجان به مناسبت سفر استانی رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به زنجان، در 28 مهر 93 رسماً بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن «تلاش و اقدام برای رفع حصر از سران فتنه» را موجب «افزایش همدلی» و اقتدار داخلی دانست![4] به‌راستی چطور ممکن است حامیان و علاقه‌مندان رئیس‌جمهوری که 9 دی را روز همدلی می‌داند معتقد باشند که رفع حصر سران فتنه – که نهم دی اعتراضی میلیونی به رفتار آن‌ها بود – نیز عامل همدلی خواهد بود؟! آیا جز این است که لفظ «همدلی» مدت‌هاست استعداد خود را برای تبدیل‌شدن به «ابزار موج‌سواریِ موج‌سوارانِ سیاسی» اثبات کرده؟
 
آیا همدلی «کفایت» می‌کند؟
چند ماه پیش مقام معظم رهبری در اجابت درخواست معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر صدور پیامی خطاب به همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، متنی مرقوم داشتند که فرازی از آن می‌گوید «نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که ازلحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه به‌طور ملموس مشاهده کنند؟»[5]
پرسشی که رهبر معظم انقلاب مطرح می‌کنند پرسش بسیار مهمی است. خصوصاً که هیچ اثری از استفهام انکاری در بیان ایشان نیست و روشن است که عمیقاً به وجود «همدلی و هماهنگی و همفکری» میان مسئولین باور دارند. اما به‌راستی چرا از خاک «همدلی» لزوماً «اقدام قاطع» نمی‌روید؟
به نظر می‌رسد «همدلی و هم‌زبانی» و حتی «همفکری و هماهنگی» همگی شروط «لازم» برای برانگیخته شدن اراده‌ها هستند. اینکه آدمی از حوزه‌ی باورها و احساسات خود عبور کند و وارد حوزه‌ی اراده و عمل شود ظاهراً محتاج لوازمی بیش از «باورمندی» و «احساسِ مساعد» و حتی «تمایل» است.
اگر قرار است در سال 94 بر همدلی و هم‌زبانی میان مردم و دولت دامن زده شود باید پیشاپیش بدانیم که این همدلی و هم‌زبانی هنوز فقط شرط لازم برای رخداد اتفاق‌های خوب مورد انتظارمان است. باید متفکران و اهالی اندیشه روی چگونگی نفوذ «همدلی و هم‌زبانی» بر ساحت «اراده و رفتار» نیز مداقه و تأمل کنند. ما نیاز به جهدی نظری روی «موانع تبدیل‌شدن اندیشه به رفتار» هستیم و اگر به این موانع توجه نکنیم چه‌بسا به همدلی و هم‌زبانی - که هر دو مرتبط با حوزه‌ی باور هستند – هم برسیم اما باز به تغییرات موردنظرمان در حوزه‌ی اراده و رفتار دست پیدا نکنیم و به تعبیر رهبر انقلاب «نتیجه‌ای ملموس» مشاهده نکنیم.

[ پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:,

] [ 19:37 ] [ محدثه میری ]

[ ]

                          

انتخاب نام برای سال، یکی از آداب و رسوم عرفیِ مردم ایران در طول تاریخ بوده است. در عرف ایرانیان همواره برای هر سال نامی را برمی‌گزیده‌اند و این نام غالباً نام یک حیوان بوده است و برای هر حیوان نیز تلقیِ معنایی خاصی رواج داشته و حتی دارد؛ یکی را سعد و دیگری را شوم و یکی را نماد سالی پُرخیروبرکت و دیگری را نماد سالی همراه با محنت و رنج می‌دانستند و از همین رو، از همان آغاز سال با تعبیری که از نام هر حیوان داشتند، سالی خوش یا ناخوش را برای خویش پیش‌بینی می‌کردند. حال اینکه اساس چنین نام‌گذاری بر چه مبنایی است، به‌صورت دقیق مشخص نیست و به‌صورت اجمالی می‌توان گفت ریشه‌ی این طرز تلقی به کیهان‌شناسی و طبیعت‌شناسی گذشتگان و فرهنگ مغولی-اُیغوری بازمی‌گردد که به‌صورت باوری رایج تاکنون به حیات خویش، بالأخص در میان توده‌ی مردم ادامه می‌دهد.

 

ادامه مطلب را ببینید


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:,

] [ 19:35 ] [ محدثه میری ]

[ ]

 

                                              

شعار همدلی و همزبانی ملت و دولت، آرزوی خوب و قابل دسترسی است که ملت و دولت توأمان می‌توانند به دنبال محقق کردن آن باشند، زیرا در سال جدید حوادث و اتفاقاتی که سرنوشت دولت و ملت ایران را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد، خیلی زود آغاز خواهد شد.

در نخستین روزهای بهار، تا حد زیادی تکلیف پرونده هسته‌ای کشورمان مشخص خواهد شد؛ دیپلمات‌های کشورمان از چند روز گذشته در حال مذاکرات سخت و فشرده با همتایان خود از آمریکا و سایر کشورهای دخیل در مذاکرات هستند و احتمالا در روزهای اول نوروز نیز این مذاکرات ادامه خواهد یافت.

ادامه مطلب


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:,

] [ 19:32 ] [ محدثه میری ]

[ ]

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل خبرگزاری میزان، گفت: همدلی و همزبانی دولت و ملت در جهت تحقق منافع ملی است.

پدرام پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری تسنیم، درباره راهکارهای تحقق پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب در سطح جامعه، اظهار داشت: رسانه‌‌ها در نظام جمهوری اسلامی باید با مهمترین اولویت یعنی حفظ منافع ملی فعالیت کنند، نامگذاری امسال به نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نیز در جهت تحقق منافع ملی است چراکه دولت‌ها در جمهوری اسلامی برآمده از رأی مستقیم مردم بوده‌اند بنابراین حمایت از دولت‌ها حمایت از اراده و منافع ملی است.

وی ادامه داد: رسانه‌ها نیز باید برای مفهوم حمایت در شعار امسال هم در حوزه اطلاع‌رسانی و هم در حوزه تصمیمات و اقدامات دولت به صورت عینی، واقعی و به دور از شائبه‌های جناحی و اعمال سلایق سیاسی واقعیات را به مردم منعکس کنند.

در ادامه مطلب دنبال کنید


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:,

] [ 19:31 ] [ محدثه میری ]

[ ]

رهبر معظم انقلاب علاوه بر نامگذاری سال جدید که در پیام نوروزی ایشان نمود یافت،
در سخنان مهم خود در حرم امام رضا(ع) نیز یک بار دیگر بر ضرورت حمایت از دولت تأکید
و به منتقدان هم توصیه کردند که در انتقادات خود به مرز تخریب نرسند. مسئولان،
کارشناسان و فعالان سیاسی در اظهار نظرها و تحلیل های خود در باره نامگذاری سال 94
زوایای مختلفی را مورد توجه قرار داده اند از جمله تعیین اولویت های کلان کشور از
سوی رهبر معظم انقلاب و توجه دادن به برخی تحولات مهم پیش رو مثل انتخابات مجالس
خبرگان و شورای اسلامی و مذاکرات هسته ای. کارشناسان با اشاره به موانع پیش روی
دولت برای رفع مشکلات موجود، تأکید رهبر انقلاب بر همدلی و همزبانی بین دولت و ملت
را اقدامی هوشمندانه و راهبردی می دانند که پیامد طبیعی آن حمایت بیشتر از دولت
برای تحقق برنامه های خود خواهد بود.

رهامی: اختلافات آسیب جدی در راه تحقق
برنامه های دولت است

حجت الاسلام رهامی در همین باره به روزنامه «ایران»
گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 که به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک حماسه
سیاسی بود و موفقیت های دولت در یک سال و چند ماه گذشته، تأکید ایشان بر حمایت از
دولت و تحقق برنامه های آن است چنانچه در موضوع گفت وگوهای هسته ای از تیم مذاکره
کننده حمایت کردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: اختلاف بین مسئولان و
نهادها و نخبگان آسیب های جدی را متوجه تحقق برنامه های دولت خواهد کرد بخصوص که
شاید رهبری انقلاب پیش بینی می کردند در پی مذاکرات هسته ای اخیر، برخی تخریب ها
علیه دولت کلید زده شود، لذا با نامگذاری سال جدید به همدلی و همزبانی بین دولت و
ملت، بر همکاری و تعامل به جای تقابل و اختلاف تأکید کردند هر چند موضع ایشان
همواره بر تعامل و همکاری بین نهادهای مختلف نظام بوده است. وی به انتخابات پیش رو
در سال جاری هم اشاره کرد و گفت که رهبری معظم انقلاب با تأکید بر همدلی و همزبانی
زمینه های خلق یک حماسه سیاسی دیگر را نیز رقم خواهند زد.

لیلاز: همدلی و
همزبانی ناظر بر تحولات پیش رو است

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی هم
تحولات پیش روی سال جاری را برجسته کرد و به روزنامه «ایران» گفت: سال 94 سال
پرتحولی است که ابتدایش با تفاهم سیاسی هسته ای آغاز شد و انتهایش به دو انتخابات
مهم یعنی مجلس و خبرگان رهبری ختم می شود. این عضو مرکزی حزب کارگزاران سازندگی
ادامه داد: به نظر می رسد رهبر انقلاب توجه داشته اند که تفاهم سیاسی هسته ای
احتیاج به مدیریت و همکاری و همدلی دارد تا بتوان از دستاوردهای آن بهره برداری
بهتری کرد. چون صرف تفاهم یا در نهایت توافق به خودی خود منجر به رفع مشکلات نمی
شود و نیاز است تا بخش خصوصی و مردم وارد عرصه اقتصاد شوند. بنابر این انتخاب عنوان
همدلی و همزبانی می تواند ناظر به همین تحولات مهم باشد. وی افزود: بعد از اعلام
بیانیه ایران و 1+5 و در شرایطی که همه می دانیم رهبری انقلاب در جریان تصمیمات
هسته ای و مذاکرات قرار دارند، برخی دلواپسان شروع به اعلام مخالفت کرده اند.
انتقادها و مخالفت ها قبل از اعلام بیانیه کاملاً ضروری و مفید بود اما بعد از این
به ضرر دولت و منافع ملی است. دولت در مقطع فعلی نیازمند حمایت بیشتر است. بنابراین
کسانی که دغدغه رهبری و اهداف و منافع نظام را دارند باید به تأکیدات ایشان بر
همدلی و همزبانی و کمک به دولت توجه داشته باشند. به گفته لیلاز، دولت با مشکلات
زیادی دست به گریبان است و بازسازی اقتصاد موانع زیادی پیش رو دارد که می طلبد بخش
خصوصی به صورت جدی وارد عرصه اقتصاد شود. حضور بخش خصوصی هم نیازمند ثبات بخشی و
ایجاد آرامش در کشور است. او تأکید کرد که همدلی و همکاری به معنای نادیده گرفتن
ضعف های دولت و انتقاد نکردن نیست. بلکه همه باید مراقبت کنند و نقطه ضعف ها را
گوشزد نمایند. خوشبختانه دولت یازدهم دولتی است که صدای منتقدان را می شنود و این
فرصت مغتنمی است برای مردم و منتقدان تا کمک کنند بر اساس تأکیدات رهبر انقلاب بر
همدلی و همزبانی، دولت سال مهم 94 را پشت سر بگذارد.

عضو شورای شهر تهران:
تحقق همدلی تکلیف شرعی همه نهادها است

مرتضی طلایی هم در تحلیل نامگذاری سال
جدید به شرایط خاص کشور اشاره کرد که از یک طرف در مسیر رشد و تعالی و رسیدن به
موفقیت های بیشتر قرار دارد و از سوی دیگر مواجه است با سنگ اندازی ها و کارشکنی
های نظام سلطه و دشمنان. این فعال اصولگرا به روزنامه ایران گفت: آنچه در این شرایط
خنثی کننده تلاش های دشمنان و تضمین کننده رسیدن به قله های پیشرفت است، همدلی و
همکاری و تعامل بین دولت و ملت و همه نهادهای نظام با یکدیگر است همان که امام(ره)
از آن به عنوان «وحدت کلمه» یاد کردند و آن را نقطه عطف پیروزی انقلاب اسلامی
خواندند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه انتخاب عنوان «همدلی و همزبانی
بین دولت و ملت» انتخابی هوشمندانه و راهبردی است، تأکید کرد که برای تحقق آن
اقدامات مختلفی باید در دستور کار قرار گیرد که اصلی ترین گام را باید مجموعه دولت
بردارد چون مردم در طول 36 سال عمر انقلاب اسلامی همواره همیار و همکار مسئولان و
نظام بوده اند.

به گفته طلایی، تبلور این شعار در جلب اعتماد بیشتر مردم از
سوی دولت است چرا که هر چه این اعتماد بیشتر شود، مشارکت مردمی در اداره امور و کمک
به دولت هم افزایش خواهد یافت. این عضو شورای شهر تهران با اشاره به وظایف سخت دولت
و وجود مشکلات زیاد پیش روی آن تصریح کرد: نه تنها مجلس بلکه همه نهادها و دستگاه
ها باید همدلی و همکاری با دولت برای رفع مشکلات و پیشبرد برنامه های نظام را تکلیف
شرعی خود بدانند. هر مجموعه ای که دل در گرو نظام دارد، باید به میزان توانمندی خود
در جهت کارآمدتر کردن نظام و رفع مشکلات اقدام کند فارغ از اینکه در چه جایگاهی
است. در این میان البته روابط دولت و مجلس مهم تر به نظر می رسد. ما می توانیم
اختلاف نظرها و سلایق خود را داشته باشیم اما آنجا که پای منافع ملی در میان است و
تصمیمات کلان کشور است، باید تعامل و همکاری را در دستور کار داشته
باشیم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه: همدلی یعنی تعامل دو
طرفه

حمیدرضا ترقی هم در همین باره به ایرنا گفت: بیاناتی که رهبر معظم
انقلاب به عنوان شعار سال بیان داشته اند، مفهوم عمیقی دارد و همدلی به عنوان تعامل
دو طرف است که هر دو نیازمند درک و شناخت متقابل هستند. دو طرف باید نیازهای یکدیگر
را بسنجند. حمیدرضا ترقی تصریح کرد: دولت باید به گونه ای عمل کند که دقیقاً منطبق
با خواست و نیازهای واقعی مردم باشد و به نیازهای واقعی مردم توجه کند. مردم هم
باید مطالبات و توقعات خود از دولت را بر اساس درک درست تنظیم کنند؛ توقعات مردم به
گونه ای نباشد که امکان تحقق آن وجود نداشته باشد. عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه
اسلامی افزود: مردم هم باید خود را جای دولت بگذارند و به این موضوع فکر کنند که با
این مشکلات و پیچیدگی های اقتصادی و فشارهای بین المللی دولت کدام یک از انتظارات
آنان را می تواند برآورده کند.

قائم مقام وزیر کشور: همدلی و همزبانی توقعات
را واقع بینانه می کند

حسینعلی امیری هم گفت که همدلی و همزبانی موجب واقع
بینانه تر شدن توقعات مردم از دولت می شود. حسینعلی امیری در گفت وگو با ایرنا
افزود: مردم باید با توجه به منابع محدود توقعات را واقع بینانه تر کنند. دولتمردان
هم باید نیازهای واقعی مردم را حس کنند و نسبت به درخواست های مردم پاسخ مناسب و در
شأن آنها بدهند. قائم مقام و سخنگوی وزیر کشور ادامه داد: همدلی و همزبانی مردم و
دولت منجر به اعتماد بین هر دو می شود و فعالیت های هیچ دولتی بدون اعتماد مردم به
پیشرفت نمی انجامد. اعتماد متقابل می تواند بزرگ ترین سرمایه کشور محسوب
شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: نقش آفرینی مجلس ضروری
است

بدون تردید کیفیت روابط مجلس با دولت در سال جدید که با عنوان همدلی و
همزبانی نامگذاری شده، بیشتر از پیش مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار خواهد
گرفت. چنانچه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نقش آفرینی بهارستان برای تحقق
همدلی و همزبانی دولت و ملت را ضروری دانست. غلامرضا تاجگردون در گفت وگو با ایرنا
افزود: تلاش همگانی برای تحقق همدلی و همزبانی بین دولت و ملت، گام نخست دستیابی به
توسعه پایدار در کشور است و مجلس شورای اسلامی می تواند با نظارت سازنده بر عملکرد
دولت از سویی و تصویب قوانین اثرگذار در افزایش تعامل ملت و دولت بویژه در زمینه
توسعه اقتصادی از سوی دیگر نقش اثرگذاری در تحقق شعار امسال داشته باشد. تاجگردون
با یادآوری پیشرفت های خیره کننده ایران اسلامی در سال های نخستین پیروزی انقلاب
اسلامی تصریح کرد: همبستگی ملی و اعتماد بالا بین مردم و مسئولان عامل اصلی بسیاری
از موفقیت های پیشین ملت ایران است.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت: نباید به
جبهه خودی سیلی زد

کاظم جلالی نیز در گفت وگو با ایسنا و با اشاره به بیانات
رهبر معظم انقلاب در مشهد گفت: می توان دلواپس و نگران بود، اما این دلواپسی باید
نسبت به رفتار غرب باشد، نباید به جبهه خودی سیلی زد و کسانی که سخت ترین کار را در
تاریخ ایران انجام می دهند، تضعیف کنیم. رئیس فراکسیون رهروان ولایت افزود: به هر
حال جامعه ما یک جامعه تک صدایی نیست و نمی تواند هم تبدیل به جامعه تک صدایی شود
بلکه نقدهایی می تواند وجود داشته باشد و طبیعتاً باید با نگاه مدارا با منتقدان
برخورد شود و صدای منتقدان شنیده شود، اما از سویی در یک مسأله ملی مثل موضوع هسته
ای کسانی که نقد دارند هم باید با دقت و حفظ منافع ملی نقدهای خود را مطرح کنند.
نماینده شاهرود اضافه کرد: وقتی سربازی در جلوی جبهه می جنگد، همه باید از او
پشتیبانی کنند و او را به لحاظ روحی تقویت کنند چرا که این به نظر منطقی ترین وضعیت
است.

رئیس کمیسیون کشاورزی: توجه به پیام ها به نفع جامعه است

عباس
رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم در همین باره به <خانه ملت> گفت:
نامگذاری سال ها توسط رهبر معظم انقلاب به نوعی توجه دادن ارکان نظام و مردم به مهم
ترین اولویت های کشور است. گرچه در این سال ها متأسفانه آنچنان که باید و شاید
مسئولان کشور به این شعارهای سال جامه عمل نپوشانده اند اما همین توجه دادن های
رهبر معظم انقلاب است که عاملی برای رشد سطح آگاهی های جامعه و تنظیم توقعات و
خواسته های مردم در سطوح کلی شده و در نهایت به نفع جامعه بوده است.

رئیس
کمیسیون شوراها: دولت و مجلس در مسیر وحدت گام بردارند

امیر خجسته، رئیس
کمیسیون شوراهای مجلس هم اظهار داشت: قطعاً زمانی اقتصاد مقاومتی و فرهنگ جهادی در
کشور محقق می شود که در میان مردم و ارکان دولتی و نظام همدلی و همزبانی وجود داشته
باشد، از طرف دیگر نمایندگان مجلس عصاره ملت هستند، از این رو دولت و مجلس هم باید
با تبعیت از این شعائر در جهت وحدت و حمایت بیشتر از یکدیگر گام
بردارند.

منبع: روزنامه ایران

[ پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:,

] [ 19:24 ] [ محدثه میری ]

[ ]

در ادامه مطلب ببنید


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:,

] [ 19:23 ] [ محدثه میری ]

[ ]

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه با اشاره به زمینه‌های نامگذاری امسال با عنوان «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» تاکید کرد: با این نامگذاری حمایت پررنگی از دولت صورت گرفته و دولت مدیون این نامگذاری است.

عماد افروغ در گفتگو با مهر با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» و با اشاره به زمینه‌های این نامگذاری، اظهار داشت: این نامگذاری بسیار مناسب و خوب و با دیدگاه متقابلی صورت گرفته و یکطرفه نیست.
بقیه در ادامه مطلب

منبع:http://alef.ir/vdceze8w7jh8pei.b9bj.html?264410


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:,

] [ 19:21 ] [ محدثه میری ]

[ ]

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حمید رسایی نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود یادداشتی با عنوان «نامگذاریی برای میز مذاکرات» منتشر کرده است.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

در حقیقت امام خامنه‌ای با تدبیر نامگذاری امسال جلوی این آفت که دولتمردان از ترس ریزش بدنه اجتماعی خود تن به هر توافقی بدهند را گرفتند و شرایط را برای رسیدن به توافق خوب که منافع ملت بزرگ ایران را تأمین کند، فراهم کردند.

سنت نامگذاری هر سال را باید از پیام نوروزی سال 73 مقام معظم رهبری دنبال کرد. البته پیش از آن نیز اگر چه نام مشخصی از سوی ایشان برای هر سال قرار داده نشده اما موضوعات مهمی در پیام‌های نوروزی مطرح شده است. امام خامنه‌ای در راستای این سنت حسنه، امسال را سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نامیده‌اند. به نظرم در خصوص نامگذاری امسال نکات ذیل قابل تأمل است:

یکم_ با بررسی در نامگذاری سال‌های گذشته درمی‌یابیم که برخی از عناوین انتخاب شده سالانه، با هدف تعظیم و تجلیل موضوع و دسته دیگری از آنها با هدف ترمیم و اصلاح موضوع، نامگذاری شده است.

عناوینی مثل سال رسول‌اعظم (ص) سال امام‌علی (ع) و سال امام‌خمینی (ره) از جمله مواردی هستند که برای تعظیم و تکریم موضوع نامگذاری شده‌اند و مواردی مانند سال مبارزه با اسراف، سال صرفه‌جویی، سال پاسخگویی سه قوه، سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، سال جهاد اقتصادی و ... در حقیقت با هدف توجه بیشتر و پر کردن خلأیی که از سوی مقام معظم رهبری احساس شده برای سال‌های مختلف انتخاب شده‌اند.

دوم _ با این نگاه، نامگذاری امسال به عنوان سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» قطعاً از جمله موارد مرتبط با تجلیل و تعظیم موضوع نیست بلکه این نامگذاری نیز مانند برخی از موارد سال‌های گذشته به منظور ترمیم و اصلاح یک خلأ انتخاب شده است. از نگاه مقام معظم رهبری دولت مستقر در جمهوری اسلامی، دولت یک حزب و جریان خاص نیست هر چند این دولت از یک سلیقه سیاسی خاص برخوردار باشد.

سیاست راهبردی رهبر انقلاب در تمام دوره‌های گذشته بر تقویت دولت مستقر بنیان نهاده شده است. از نگاه ایشان دولت ضعیف، قبل از اینکه به یک جریان سیاسی لطمه وارد کند به اساس جمهوری اسلامی لطمه می‌زند.

سوم _ نامگذاری امسال نشان می‌دهد که میان مطالبات دولت و ملت فاصله‌ای وجود دارد که اگر ترمیم نشود، می‌تواند فرصت‌های پیش رو را به تهدید تبدیل کند. این نامگذاری هر چند در ظاهر رویکردی حمایتی دارد اما در دل آن انتقادی صریح از عملکرد دولت یازدهم نهفته است، انتقاد از عدم همزبانی و همدلی دولت و ملت و لزوم اصلاح آن. طبعاً اگر زبان این دو عنصر یکی بود یا دچار لکنت و عدم تطابق نبود، ضرورتی برای چنین نامگذاری وجود نداشت بویژه که در تمام سال‌های گذشته، همواره سطح نامگذاری‌های سالانه از سوی مقام معظم رهبری فراقوه‌ای بوده است و این برای اولین بار است که نامگذاری یک سال از سوی ایشان در سطح توجه نسبت به یک قوه تقلیل یافته است.

چهارم _ اینکه کدام یک از این دو باید زبان و دل خود را با دیگری تطبیق دهد نیز در بیانات رهبری به صراحت بیان شده آنجا که ایشان در پیام نوروزی فرمودند: «دولت کارگزار ملت، و ملت کارفرمای دولت است، و هر چه همکاری دولت و ملت بیشتر باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت، بنابراین هم دولت باید واقعاً ملت را قبول داشته باشد و ارزش، اهمیت و توانایی‌های مردم را به درستی بپذیرد، و هم ملت باید به معنای واقعی کلمه به دولت اعتماد کند.»

آنچه رهبر معظم انقلاب از ملت خواسته‌اند، اعتماد به دولت و صبر بیشتر در برابر اقدامات دولت برای تحقق وعده‌هاست با این قید که رهبر تیزبین انقلاب هم در حال رصد کردن اوضاع است و چک سفید امضا به کسی نداده است. دولت اما از آن رو که کارگزار این کارفرماست، وظیفه دارد جهت‌گیری خود در سطح ملی و بین‌المللی را با توجه به مطالبات مردم تنظیم کند.

پنجم _ آنچه مسلم است اینکه ملت به عنوان کارفرما تاکنون با دولت یازدهم همزبانی و همدلی کرده است. 50.7 درصد از شرکت‌کنندگان در انتخابات یازدهم با رأی خود به آقای روحانی همزبانی‌شان را با وعده‌ها و شعارهای آقای روحانی نشان داده‌اند.

آقای روحانی از چرخیدن همزمان چرخ سانترفیوژها و کارخانه‌ها، از استمرار و تکمیل مسکن مهر، از ادامه سیاست هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه‌ها، از عزت بخشی به پاسپورت ایرانی، از توجه به تولید ملی و ساماندهی اقتصاد، از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و بورس و ... سخن گفتند و نیمی از جامعه رأی‌دهندگان با ایشان همزمان شدند و پذیرفتند اما 49.3 درصد دیگر از این کارفرمایان برای تحقق این وعده‌ها به ایشان اعتماد نکردند و به دیگر کاندیداها رأی دادند، اما با مشخص شدن نتیجه انتخابات به دور از هر حرکت ساختارشکنانه‌ای، آن را پذیرفتند و ضمن تبریک به فرد منتخب، بنای خود را بر حمایت از تصمیماتی که این وعده‌ها را محقق می‌کند، قرار دادند و در طول یک سال و نیم گذشته نیز به تصمیمات دولت _ هر چند به آن رأی نداده بودند _ تن دادند و در حقیقت همدلی کردند.

اکنون نوبت دولت است تا با تحقق وعده‌های داده شده، با ملت ایران همزبانی و همدلی کند. بر این اساس، طرح موضوعات حاشیه‌ای مانند مزخرف خواندن مسکن مهر یا کوتاه آمدن در سیاست خارجی یا رها کردن بازار سرمایه و عدم تحقق وعده‌های داده شده برای تزریق سرمایه به بورس یا پذیرفتن آنچه غربی‌ها در مذاکرات دیکته می‌کنند بر خلاف همزبانی و از سوی دیگر تحقیر و توهین نسبت به منتقدان بر خلاف همدلی از سوی دولت محترم است.

ششم _ امسال به دلیل برگزاری انتخابات خبرگان رهبری و مجلس دهم، پایان پر جنب و جوشی را به دنبال خواهد داشت. دولت آقای روحانی فرصت یک سال و نیم گذشته را بدون هیچ تغییر جدی و ملموسی پشت سر گذاشته است. متأسفانه مهمترین اقدام دولت تا امروز مذاکرات هسته‌ای بوده است و تمام امید دولت آقای روحانی به نتیجه مذاکرات است، امیدی که هر روز به دلیل ماهیت استکباری طرف مقابل رو به افول می‌رود.

این نه ادعای نویسنده این سطور که ادعای مهمترین حامی دولت یازدهم یعنی هاشمی‌رفسنجانی است که در گفت‌وگوی انتهای سال خود به آن تصریح کرد و گفت: مذاکرات مهمترین اقدام دولت است که برخی نمی‌خواهند به نتیجه برسد.

این جهت‌گیری غلط باعث افزایش انتقادات به دولت یازدهم شده به طوری که در طول چند ماه گذشته اصلاح‌طلبان حامی روحانی در حال جدا کردن صف خود از این دولت هستند. همین استراتژی غلط و عدم توجه به توان و ظرفیت داخلی و بی‌برنامگی دولت و عدم تحقق وعده‌ها سبب شده تا اکثریت مدافع مجلس نهم (ترکیب فراکسیون رهروان و اصلاح‌طلبان مجلس) خیلی زود به منتقدان آن تبدیل شوند.

این روند قطعاً تا انتخابات مجلس آینده بیشتر خواهد شد و کاندیداهای مجلس آینده وقتی در برابر مشکلات موجود در حوزه انتخابیه‌شان و وعده‌های محقق نشده دولت قرار بگیرند به جای حمایت از روند حاکم، ترجیح می‌دهند تا منتقد وضع موجود باشند و با این ترفند سبد آرای خود را پر کنند.

این وضعیت قطعاً دولت را در ضعف بیشتری قرار خواهد داد و حکمت نامگذاری رهبر معظم انقلاب برای تقویت دولت مستقر و حاکم کردن اعتدال سیاسی بیشتر نمایان می‌شود.

هفتم _ به عقیده نویسنده این سطور یکی از دلایل نامگذاری امسال را باید در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای دید. متأسفانه همانطور که ذکر شد، مهمترین اقدام دولت برای بهبود وضعیت اقتصاد و امور داخلی، سرمایه‌گذاری بر مذاکرات هسته‌ای با کشورهای استکباری بوده است.

این تصمیم غلط آقای روحانی در پیوند اقتصاد کشور به مذاکرات هسته‌ای تا همین امروز هم تبعات پر هزینه‌ای برای اقتصاد کشور ما داشته است که نمونه‌ای از آن در سقوط بازار بورس و ارزش سهام و سرمایه مردم نمایان شد.

بر این اساس چنانچه مذاکرات هسته‌ای به نتایج وعده داده شده دولت نرسد _ که این احتمال با توجه به بدبینی مقام معظم رهبری نسبت به نتایج مذاکرات و خوی استکباری طرف مقابل بعید نیست _ فشار از دو جهت به دولت آقای روحانی افزایش خواهد یافت.

از یک سو منتقدانی که همواره در طول یک سال و نیم گذشته ضمن حمایت از «اصل مذاکره» به «چگونگی مذاکره» دولت یازدهم و امتیازهای نابرابری که طرف ایرانی داده، انتقاد داشتند و همواره مورد تحقیر و توهین دولتی‌ها قرار گرفتند و از سوی دیگر بخشی از جامعه که به امید وعده‌های دولت تا امروز خود را قانع کرده بودند، اما می‌بینند که مهمترین پروژه دولت به نتیجه نرسید.

در صورت تحقق این فرض و به نتیجه نرسیدن مذاکرات مطابق آنچه زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل می‌طلبد _ که قابل پیش‌بینی است _ این رهنمود مقام معظم رهبری در نامگذاری سال 94 به مدد دولت مستقر خواهد آمد و جامعه را به آرامش دعوت می‌کند.

هشتم _ یکی دیگر از وجوه ارتباط نامگذاری امسال با مذاکرات مهم هسته‌ای، ایجاد یک قوت قلب در دولت یازدهم و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است. مقام معظم رهبری با این نامگذاری، تکیه‌گاه دولتمردان را از روی میز مذاکره و نتایج آن که مهمترین ترفند طرف مقابل مذاکره است به درون کشور و به اعتماد دولت به ملت ایران و توانایی‌های آن سوق دادند.

با فضایی که رهبری انقلاب فراهم کرده‌اند تیم مذاکره‌کننده نگران تبعات عدم توافق نخواهد بود چرا که در این صورت هر چند منتقدان حرفشان به کرسی نشسته اما با آغوش باز از دولتی که در برابر زورگویی‌های مستکبرین مقاومت کرده، پذیرایی خواهند کرد.

با این اقدام رهبری، دولت یازدهم می‌تواند بدون توجه به باج‌خواهی‌های طرف آمریکایی، فقط در صورتی پای میز مذاکره بماند که شرایط و نتایج مذاکره برای ملت ایران بُرد باشد و این تنها در صورتی محقق می‌شود که اولاً پیشرفت دانش بومی و استراتژیک هسته‌ای ما استمرار داشته و در مواردی که این دانش تقلیل می‌یابد، قابل بازگشت باشد و ثانیاً باید از دل مذاکرات هسته‌ای لغو همه تحریم‌ها به دست بیاید.

در حقیقت امام خامنه‌ای با تدبیر نامگذاری امسال جلوی این آفت که دولتمردان از ترس ریزش بدنه اجتماعی خود تن به هر توافقی بدهند را گرفتند و شرایط را برای رسیدن به توافق خوب که منافع ملت بزرگ ایران را تأمین کند، فراهم کردند.

نهم _ تاکنون در هیچ دولتی به اندازه این دوره، منتقدان از سوی رهبری معظم انقلاب مورد حمایت و توجه قرار نگرفته‌اند. اینکه امام خامنه‌ای خود در روزهای پایانی سال 93 در دیدار با خبرگان ملت با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، اعلام می‌کنند که «من نگرانم» و در اولین روز سال 94 در خصوص نحوه برخورد مسئولان با منتقدین می‌فرمایند: «آنها را تحقیر نکنند، به آنها اهانت نکنند؛ تحقیر مخالفان از سوی مسئولان، خلاف تدبیر و خلاف حکمت است. من مردم عزیزمان را به بی‌تفاوتی دعوت نمی‌کنم، به نظارت نکردن دعوت نمی‌کنم؛ آنها را به اهتمام در مسائل اساسی کشور دعوت می‌کنم؛ امّا اصرار می‌کنم که برخوردها نه از سوی مردم نسبت به مسئولین و نه از سوی مسئولین نسبت به منتقدین، تخریبی نباید باشد؛ نه تحقیر باشد، نه اهانت باشد. ممکن است در یک قضیّه‌ای، یک عدّه‌ای دغدغه داشته باشند؛ دغدغه داشتن جرم نیست؛ دلواپس بودن جرم نیست. می‌توانند کسانی حقیقتاً نسبت به یک مسئله‌ مهم  و حسّاس کشور، احساس دلواپسی و دغدغه‌مندی کنند.»

پیش از این نیز چند بار رهبر انقلاب از ادبیات توهین‌آمیز دولت نسبت به منتقدان خود، گلایه کرده‌اند و در دیدار هفته دولت، رئیس دولت را به صبوری در برابر منتقدان دعوت کردند. نامگذاری امسال و تأکید رهبری انقلاب بر این نکته که «تذکر‌ دادن هیچ اشکالی ندارد امّا این تذکّر بایستی طوری باشد که اعتماد عمومی را از کسانی‌ که مسئولند و مشغول کارند، سلب نکند؛ تذکّر دادن باید جوری باشد که موجب بی‌اعتمادی عمومی نشود، اهانت وجود نداشته باشد و روش‌های خشم‌آلود وجود نداشته باشد؛ همه با برادری اسلامی به مسئله‌ ارتباطِ میان دولت و ملّت نگاه کنند و با آن شیوه ‌رفتار کنند.» در حقیقت با این هدف صورت می‌گیرد تا منتقدان از جاده انصاف خارج نشوند و همواره در طریق اصلاح باقی بمانند.

دهم _ مدتی است که یک جریانی در درون دولت به دنبال القای شعار «نگذاشتند ما کار کنیم» است. مصاحبه هاشمی رفسنجانی در روزهای پایانی سال گذشته و تأکید بر اینکه روحانی بیش از توان اجرایی به مردم وعده داد و یا طرح این نکته که نگذاشتند روابط با عربستان را درست کنم، نمونه‌هایی از این دست مواضع علنی است. حتی این جریان که در دولت گذشته مشکل اصلی کشور را نبود مدیریت عنوان می‌کرد در حال حاضر به دنبال القای تأثیر تحریم‌ها در مشکلات کشور است.

نامگذاری امسال مقام معظم رهبری جلوی رشد القای این نگاه غلط را خواهد گرفت و حجت را بر دولتمردان تمام کرد.

مقام معظم رهبری در سخنان روز نخست سال 94 به وجود دو تفکر و دو جریان در درون کشور اشاره کردند: «دو جور نگاه به رونق اقتصادی و پیشرفت اقتصاد وجود دارد؛ یک نگاه می‌گوید که ما پیشرفت اقتصاد را باید از ظرفیّت‌های درون کشور و درون مردم تأمین کنیم. ظرفیّت‌های بسیار زیادی در کشور وجود دارد که از این ظرفیّت‌ها یا استفاده نشده است یا درست استفاده نشده است؛ از این ظرفیّت‌ها استفاده کنیم؛ [یعنی] اقتصاد درون‌زا؛ اقتصادی که مایه‌ خود و مادّه‌ خود را از درون کشور و از امکانات کشور و از توانایی‌های مردم خودمان به دست می‌آورد... نگاه دوّم به اقتصاد کشور با استفاده از کمک بیرون از مرزها است؛ می‌گوید سیاست خارجی‌مان را تغییر بدهیم تا اقتصاد ما درست بشود، با فلان مستکبر کنار بیاییم تا اقتصاد رونق پیدا کند، تحمیل قدرت‌های مستکبر را در بخش‌های گوناگون و مسائل گوناگون بپذیریم تا اقتصادمان رونق پیدا کند.»

قاعدتاً جریان دوم در بدنه تصمیم‌گیری کشور وجود دارد که رهبری انقلاب از آن سخن می‌گوید. جریانی که برای به کرسی نشاندن حرف خود به دنبال بزرگنمایی تحریم‌هاست. این جریان که می‌خواهد به جامعه القا کند که نمی‌گذارند دولت روحانی از راه دیپلماسی تحریم‌ها را بردارد، ناخواسته با غربی‌ها همدلی و همزبانی پیدا کرده است.

در حالی که رهبر انقلاب به صراحت در پاسخ به القای رئیس دولت آمریکا در این باره فرمودند: «رئیس دولت آمریکا می‌گوید در ایران کسانی هستند که نمی‌خواهند مسئله‌ هسته‌ای با مذاکرات دیپلماسی حل‌ و فصل بشود؛ این دروغ است؛ در ایران هیچ‌ کس نیست که نخواهد مسئله‌ هسته‌ای با مذاکرات حل بشود. آنچه ملّت ایران نمی‌خواهند عبارت است از قبول تحمیل‌ها و زورگویی‌های آمریکا؛ ملت ما این را نمی‌خواهد. آنچه ملّت ایران در مقابل آن مقاومت می‌کند قبول زورگویی‌های طرف مقابل است. طرف مقابل می‌گوید بیایید مذاکره کنیم و شما حرف‌های ما را مو به مو قبول کنید؛ این را می‌گوید. ملّت ایران در مقابل این ایستاده است و یقیناً نه مسئولین ما، نه هیئت مذاکره‌‌کننده و پشت‌ سرِ آنها ملّت ایران، مطلقاً این را قبول نخواهد کرد.»

منبع خبرگزاری فارس

[ پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:,

] [ 19:9 ] [ محدثه میری ]

[ ]

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌ یا مقلّب القلوب و الابصار، یا مدبّر اللّیل والنّهار، یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال. السّلام علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها. آغاز سال مصادف است با ایّام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)؛ ارادت مردم ما به خاندان پیغمبر و دخت گرامی پیامبر اعظم اقتضائاتی دارد که یقیناً همه باید این اقتضائات را رعایت کنند و یقیناً رعایت خواهند کرد. امید است که این ایّام و این سال از برکات فاطمی سرشار و برخوردار باشد؛ و نام مبارک این بزرگوار و یاد ایشان تأثیرات عمیق و ماندگار خود را در زندگی مردم ما در سال ۱۳۹۴ بگذارد. و امیدواریم که این آغاز بهار طبیعت که آغاز سال نوی هجری شمسی است، برای ملّت ایران و برای همه‌ی ملّتهایی که نوروز را گرامی میدارند مبارک باشد. سلام خاکسارانه عرض میکنم به ساحت حضرت بقیّة الله الاعظم (ارواحنافداه) و یاد امام بزرگوارمان و شهیدان را در این فرصت، گرامی میداریم و امیدواریم که ما را از برکات انفاس طیّبه و دعاهای ارواح مطهّر آن عزیزان برخوردار فرماید. یک نگاه اجمالی به سال ۱۳۹۳ میکنیم و نگاهی اجمالی به سال جاری‌ای که در این ساعت شروع میشود. سال ۹۳ هم در عرصه‌ی داخلی و هم در عرصه‌ی خارجی و بین‌المللی برای کشور ما سال پرماجرایی بود؛ چالشهایی داشتیم، پیشرفتهایی هم داشتیم؛ ما در اوّل سال ۹۳ با توجّه به همین چالشها بود که عنوان سال را گذاشتیم «عزم ملّی و مدیریّت جهادی». با نگاهی به آنچه در سال ۹۳ گذشت، مشاهده میکنیم که عزم ملّی بحمدالله بُروز و ظهور داشت. ملّت ما عزم راسخ خود را هم در تحمّل برخی مشکلاتی که برای او وجود داشت نشان داد، هم در روز بیست‌ودوّم بهمن، در روز قدس و در راهپیمایی عظیم اربعین این عزم را، این همّت را از خود بُروز داد و نشان داد. مدیریّت جهادی هم در برخی از بخشها بحمدالله بارز و آشکار بود. در آن بخشهایی که مدیریّت جهادی را انسان مشاهده کرد، پیشرفتها را هم در آنجا مشاهده کردیم. این البتّه توصیه‌ی مخصوص سال ۹۳ نیست، هم عزم ملّی و هم مدیریّت جهادی برای امسال و برای همه‌ی سالهای پیش‌رو برای ملّت ما مورد نیاز است.

 و امّا در سال ۹۴ آرزوهای بزرگی برای ملّت عزیزمان داریم که همه‌ی این آرزوها هم دست‌یافتنی است. آرزوهای بزرگ ما برای ملّت در این سال، پیشرفت اقتصادی است؛ اقتدار و عزّت منطقه‌ای و بین‌المللی است؛ جهشهای علمی به معنای واقعی است؛ عدالت قضائی و اقتصادی است؛ و ایمان و معنویّت است که از همه مهم‌تر و پشتوانه‌ی همه‌ی آن سرفصل‌های دیگر است. به نظر ما همه‌ی این خواسته‌ها و آرزوها دست‌یافتنی است؛ هیچ‌کدام از اینها چیزهایی نیست که از ظرفیّت ملّت ایران و ظرفیّت سیاستهای نظام بیرون باشد. ظرفیّتهای ما بسیار زیاد است؛ در این زمینه حرفهای گفتنی‌ای وجود دارد که ان‌شاءالله به مهم‌ترین آنها در سخنرانی عصر [شنبه‌] اشاره خواهد شد.

آنچه در این ساعت مایلم به ملّت عزیزمان عرض کنم این است که این ظرفیّت عظیم و مهم دست‌یافتنی است ولی شروطی دارد؛ یکی از مهم‌ترین شروط عبارت است از همکاری‌های صمیمانه میان ملّت و دولت؛ اگر این همکاری صمیمانه از دو سو شکل بگیرد، یقیناً همه‌ی آنچه را که جزو آرزوهای ما است دست‌یافتنی است و آثار آن را مردم عزیزمان به چشم خواهند دید. دولت، کارگزار ملّت است؛ و ملّت، کارفرمای دولت است. هرچه بین ملّت و دولت صمیمیّت بیشتر و همکاری بیشتر و همدلی بیشتری باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت. باید به یکدیگر اعتماد کنند؛ هم دولت، ملّت را به معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمّیّت و توانایی‌های ملّت را بدرستی بپذیرد، هم ملّت به دولت که کارگزار کارهای او است به معنای حقیقی کلمه اعتماد کند. من در این زمینه هم حرفهایی دارم و توصیه‌هایی دارم که ان‌شاءالله در سخنرانی به آنها اشاره خواهم کرد. لذا به نظر من امسال را باید سال همکاری‌های گسترده‌ی دولت و ملّت دانست؛ من این شعار را برای امسال انتخاب کردم: «دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی». امیدواریم این شعار در عمل تحقّق پیدا کند و هر دو کفّه‌ی این شعار، یعنی ملّت عزیزمان، ملّت بزرگمان، ملّت با همّت و با شجاعتمان، ملّت بصیر و دانایمان، و همچنین دولت خدمتگزار بتوانند به این شعار به معنای حقیقی کلمه عمل بکنند و آثار و نتایج آن را ببینند.

از خداوند متعال پیشرفت همه‌ی کارهای بزرگ کشور را درخواست میکنیم و توفیق خودمان را در خدمتگزاری از خدای متعال مسئلت میکنیم. والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته‌

[ پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:متن رهبری،نام گذاری سال،نام گذاری سال 94,

] [ 19:0 ] [ محدثه میری ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه